keskiviikko 31. maaliskuuta 2010

Kaupan arvoketju

Tehtävä

1. Miten Internet on vaikuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun?
2. Miten konkreettisesti matkailun tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja?
3. Pohdi miten Globaalit jakelujärjestelmät ohjaavat yritysten sähköistä kauppaa, vai ohjaako?

Internet puhaltaa arvoketjuista tyhjät pois

Internetin yleistymisen myötä pienikin matkailuyritys voi olla suorassa yhteydessä kuluttajiin. Tämä on kaventanut perinteisten jälleenmyyjien kenttää, mutta samalla asettanut matkailuyritykselle vaatimuksen pystyä vastaamaan suuren kuluttajajoukon kanssa käytävään vuoropuheluun. Tämä myös mahdollistaa lisäpalvelujen tarjonnan sekä kuluttajapohjaisen tuotekehityksen.

Toisaalta sama kehitys on mahdollistanut tarjottavien palveluiden hinta- ja sisältövertailun, jolla on suuri kuluttajia ohjaava vaikutus. Erilaiset nettipalvelut kuten esimerkiksi Tripsay tarjoavat kuluttajalle kerralla laajan valikoiman sekä matkailuyrittäjälle näkyvyyttä ilman turhia välikäsiä.

Konkreettisia hyötyä liiketoiminnan sähköistämisestä

Tietotekniikan soveltamisella liiketoiminnassa voidaan tehostaa tiedon kulkua viestinnässä, markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelussa. Lisäksi sillä on oikein sovellettuna vaikutuksia myös maksuliikenteen nopeuteen, varastonhallintaan sekä jakeluun.

Sähköistyksen ensivaiheessa yrityksellä on yksittäisiä sovelluksia kumppaniensa (jälleenmyyjä, alihankkija, tavarantoimittaja) tai asiakkaiden kanssa. Yritys voi myös tarjota tuotteita osana toisen tahon ylläpitämää verkkokauppaa. Kommunikaatio sidosryhmien kanssa tapahtuu tässä vaiheessa erilaisten ekstranet -palveluiden, ei niinkaan yhteisten sovellusten kautta.

Myöhemmässä vaiheessa, mikäli eri yritykset ovat riittävän tärkeitä kumppaneita toisilleen, ovat yritysten toiminnot sekä liiketoimintaprosessit sovitettu kiinteästi yhteen. Eri yritysten tietojärjestelmillä on suorat yhteydet toisiinsa teknisten rajapintojen kautta sekä kykenevät vaihtamaan sujuvasti yhteismitallista tietoa. Tällöin esimerkiksi tuotannon- ja varastonohjauksen, asiakashallinnan sekä taloushallinnon yhteiset järjestelmät kykenevät toimimaan saumattomasti yhteen.

Globaalien jakelujärjestelmien vaikutus

Globaalien jakelujärjestelmien (esim. Amadeus, Travelport tai Sabre) vaikutus matkailuyritysten kaupankäyntiin on kaksijakoinen: Toisaalta suurille se tarjoaa globaalia näkyvyyttä, mutta pienten resurseilla niihin voi olla haastavaa päästä kiinni. Toisaalta omasta kohderyhmästä riippuen näkyvyyttä sekä pääsyn varausjärjestelmiin voi ehkä saada myös erilaisten nettipohjaisten online -matkakauppojen kautta.

Suurten jakelujärjestelmien haasteena pienelle yrittäjälle on myös oman palvelun paketointi osaksi suurempaa kokonaisuutta, esim. lennon yhteyteen suora majoituksen sekä ruokailujen varausmahdollisuus. Tällöin teknistä kehitystyötä on myös haastavaa tehdä, kun palvelujen ylläpito on isojen globaalien toimijoiden käsissä.
blog comments powered by Disqus