keskiviikko 31. maaliskuuta 2010

Sähköisen liiketoiminnan tulevaisuus

Tehtävä

Harjoitustyö, jossa pohdit sähköisen liiketoiminnan tulevaisuutta suomalaisissa matkailun, vapaa-ajan ja elämystuotannon yrityksissä. Esitä näkemyksiäsi seuraavista näkökulmista:

- Kilpailutilanteen muuttuminen matkailutoimialalla
- Asiakkaiden odotusten kasvaminen, kulutus- ja ostotottumusten muuttuminen
- Uudet liiketoimintamallit
- Muuttuva markkinointi ja yhteisöllisyys
- Yritysten sähköisen liiketoiminnan osaamisen kasvaminen

Sähköinen liiketoiminta matkailualalla

Määriteltäessä sähköinen liiketoiminta tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseksi yrityksen liiketoiminnassa ja sen liiketoimintaprosessien tukena, ovat suomalaiset yritykset keskenään hyvin eri tasoilla.

Kirsi Mikkolan sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallin mukaisesti suurin osa yrityksistä on jossain vaiheessa täydellisen poissaolon sekä myynti- ja interaktiivisuusvaiheen välillä. Harva yritys on vielä siinä vaiheessa, että niiden verkkopalvelu olisi sujuvasti yhteydessä yrityksen muihin tietojärjestelmiin tai että koko yritys toimisi pääasiassa tietoverkkojen välityksellä. Toisaalta, jos yrityksellä on tällä hetkellä kotisivut niin onpahan ainakin sen pohjalta myös jotain kokemuksia, joiden avulla sähköistä liiketoimintaa voidaan kehittää eteenpäin.

Yleisesti sähköiseksi puoleksi mielletään niin internetissä tapahtuva markkinointi kuin verkkokauppa. Tämän lisäksi voidaan lisäksi kehittää niin viestintää, myyntiä, asiakaspalvelua, maksuliikennettä, varastonhallintaa ja jakelua. Verkon kautta yritys voi tarjota asiakkaille tietoa tuotevalikoimasta sekä tarjota omia ja kumppanien täydentäviä lisäpalveluja.

Muutosta ajavat tekijät

Vaikka nykytila keskimäärin olisikin monessa yrityksessä vielä alkutekijöissään, ajavat seuraavat tekijät muutosta kohti toimintojen sähköistämistä:

- Sähköisen liiketoiminnan osaamisen kasvaminen sekä asenteiden muuttuminen. Toisaalta tietotekniikka jokapäiväistyy, mutta samalla kaikenikäiset ihmiset oppivat käyttämään niitä. Esimerkiksi Facebookin yleistymisen myötä on erilaisten projektityöskentelyvälineiden kuten esimerkiksi Lumoflow omaksuminen huomattavasti luontevampaa.

- Asiakkaiden odotukset sekä kulutus- ja ostotottumusten muuttuvat niin, että yksittäisen matkailuyrityksen elinehtona on näkyvyys asiakkaan suuntaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yritykselle on elintärkeää olla löydettävissä internetin hakukoneissa hakukonemarkkinoinnin ja -optimoinnin avulla. Lisäksi asiakkaat käyttävät kotimaisen tarjoajan vertailukohteena useammin ulkomaista toimijaa. Mikäli laskettelukeskus Lapista ei tarjoa kuluttajan haluamaa tietoa, käy hän katsomassa sen itävaltalaisen keskuksen sivuilta.

- Matkailualan kilpailutilanteen muuttuminen sekä kilpailijoiden kehitys sähköisen liiketoiminnan alalla ajavat myös muut yritykset kokeilemaan verkon eri sähköisiä toimintoja niin sisäisesti kuin myös osana yritysverkostoja.

Tulevaisuuden kehityssuuntia

Vastaisuudessa monelle toimialalle syntyy uusia liiketoimintamalleja, jotka pohjautuvat kokonaan tai osittain tietoverkkoihin. Yksi kuuluisimmista on ehkä kiinteistövälityksen Igglo, joka onnistui horjuttamaan hyvin perinteisesti toimivaa toimialaa. Samalla tiedonsiirron lisääntyessä myös kehittyy uusia yhteistyömuotoja yritysten välillä.

Internet -pohjainen markkinointi on jatkuvassa kehityksessä tarjoten uusia vimpaimia esimerkiksi paikannukseen liittyen. Tämän puitteissa ei ole suinkaan haitaksi selailla epäsäännöllisesti esimerkiksi ulkomaisten kilpailijoiden sivustoja. Myös kuluttajien antamat arviot sekä niiden leviäminen yhteisöissä ovat ehdottomia kehityksen lähteitä.

Myös suoramyynti kehittyy suuntaan, jossa kauppa tehdään usein suoraan hakukoneiden kautta tulleiden asiakkaiden kanssa. Tämä on myös oiva tapa tehdä lisämyyntiä sekä antaa kuluttajan räätälöidä itsepalveluna "täydellisesti" sopiva tuote.

Kuinka lähteä liikkelle?

Kaiken sähköisen höpinän keskellä on yksittäinen yrittäjä varmasti vaikean tilanteen keskellä. Toisaalta halua kokeilla asioita käytännössä on usein, mutta oman osaamisen tai sopivan kumppanin puuttuessa on vaikea edetä. Aloita vaikka näistä:

1. Aseta tavoitteet, tee suunnitelma - Mutta älä rakastu niihin, vaan muuta tarvittaessa
2. Varmista osaaminen ja kouluta tarvittaessa - Aloita itsestäsi
3. Seuraa muiden kokemuksia esim. asiakashallinnan järjestelmästä ja kokeile sitä myös itse - Mr. Google auttaa tässä alkuun
4. Hanki järjestelmä, varaa riittävästi resursseja sen käyttöön - Tietojärjestelmän käyttöönotto ei ole Iisakin kirkon rakentamiseen verrattava projekti, mutta joka tapauksessa se ottaa aikansa
5. Päivitä tavoitteet ja suunnitelma, kouluta tarvittaessa lisää, hanki seuraava järjestelmä - Älä jämähdä yhteen ja jos se jostain syystä epäonnistui, niin onnistu sitten seuraavassa


Lähteet:

Mikkola, Kirsi: Kurssin "Sähköinen liiketoiminta" luennot Haaga-Heliassa 25.-26.3.2010
blog comments powered by Disqus