keskiviikko 31. maaliskuuta 2010

Kuluttajaa suojaava lainsäädäntö verkkokaupassa

Tehtävät vastauksineen

Tehtävä 1. Kerro lyhyesti valmismatkalaista ja kuluttajasuojalaista. Missä niitä sovelletaan ja miten?

Valmismatkalaki sisältää säädöksiä valmismatkojen markkinoinnista ja sopimuksista. Se koskee yli 24 h tai yön yli majoitusta tarjoavia elinkeinoharjoittajia. Valmismatka on matkapaketti, johon kuuluu vähintään kuljetus tai majoitus sekä mahdollisia olennaisia lisäpalveluja. Kuitenkin omatoimisesti verkosta kootut, eri palveluista koostuvat paketit eivät kuulu valmismatkalain piiriin. Ratkaisevaa on, onko matkakokonaisuudelle ilmoitettu yhdistetty hinta.

Valmismatkalaissa säädetään esimerkiksi matkan hinnan muuttumisesta, perumisesta ja matkasopimuksen purkamisesta. Lisäksi siellä on myös säädöksiä elinkeinoharjoittajaa koskien matkanjärjestäjän vastuusta sekä hyvitysvelvollisuudesta virheellisen matkan tapauksessa. Kuluttajavirasto tarjoaa hyvän ohjeistuksen puutteellisen valmismatkan korjaamisesta.

Kuluttajansuojalaki koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja markkinointia kuluttajille. Se sisältää säädöksiä mm. hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista sekä harhaanjohtavasta ja virheellistä tietoa sisältävästä mainonnasta. Toisaalta yritysten välinen vertaileva mainonta on sen puitteissa sallittu, mikäli vertailtavat tiedot ovat totuudenmukaisia. Kuluttajansuojalaki asettaa nimensä mukaisesti elinkeinoharjoittajalle kuluttajan etua suojaavia velvollisuuksia, joihin liittyvissä riitatapauksissa yrityksellä on näyttövelvollisuus.


2. Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, mitä tällä tarkoitetaan?

Pakottavassa lainsäädännössä osapuolet eivät voi sopimusta tehdessään sopia vastoin voimassaolevaa lakia. Tätä pakottavaa oikeutta sovelletaan esimerkiksi kuluttajasuojassa, asunto-osakeyhtiölaissa ja vuokrasopimuksissa. Näissä katsotaan tarpeelliseksi suojella yksityisen henkilön etua.

Tämän vastakohtana on tahdonvaltainen lainsäädäntö, josta sopimuksen osapuolet voivat halutessaan poiketa. Tahdonvaltaista lainsäädäntöä sovelletaan erityisesti yritysten välisessä toiminnassa, jossa osapuolten katsotaan olevan vapaampia neuvottelemaan omista eduistaan.


3. Mitä tarkoitetaan tietosuojalla kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa?

Tietosuojalaki koskee verkkokauppaa mm. henkilötietojen keräämisen ja käsittelyn osalta. Kaikkien kuluttajaa koskevien ominaisuuksien tai elinolosuhteitaan koskevien henkilötietojen kerääminen, tallettaminen sekä käsittely on hyvin tarkasti säänneltyä.

Rekisterinpitäjän, esimerkiksi verkkokaupan, on laadittava sekä pidettävä kaikkien saatavilla lainmukaista rekisteriselostetta, jossa määritellään esimerkiksi rekisterinpitäjä, henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja tietojen luovutuksen pelisäännöt. Esimerkki rekisteriselosteesta.

4. Mitä tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä, jotka koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa? Mitä nämä säännökset ovat?

Etä- ja kotimyyntisäädökset koskevat mm. postimyyntiä sekä verkkokaupan välityksellä myytäviä tavaroita. Se säätää mm. tavaran 14 päivän palautusoikeudesta sekä mahdollisuudesta perua kauppa ilman perusteluja. Elinkeinonharjoittalla on tällöin velvollisuus noutaa tavara tai hyvittää tavaran palautuskulut sekä palauttaa kauppahinta viipymättä. Lisäksi säännösten olennainen osa koskee myyjän virhevastuuta sekä siihen liittyviä korjausmenettelyjä.

EU:n tasolla on voimassa etämyyntidirektiivi, mutta se ei koske EU:n ulkopuolisista maista ostamista. Lisätietoa etämyynnin säännöksistä.

5. Mitä tarkoittaa ns. muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa?

Muotovapaus koskee lain sopimukselle asettamia vaatimuksia. Sen mukaisesti osapuolet eli yritykset ovat vapaita solmimaan itseään velvoittavia sopimuksia parhaaksi katsomallaan tavalla osapuolille sopivassa muodossa, esimerkiksi suullisesti tai sähköisesti.

Koska sähköisesti solmittu sopimus on oikeudellisesti samassa asemassa perinteisen sopimuksen kanssa ja muotovapauteen liittyy tiettyä poikkeuksia, on sovittavan asian ollessa tärkeä syytä tarkistuttaa sopimuksen muoto asiantuntijalla.



Lähteet:

Valmismatkalaista: http://laki24.fi/kulu-valmismatkat-valmismatka.html

Kuluttajansuojalaista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuluttajansuojalaki

Mikkola, Kirsi: Kurssin "Sähköinen liiketoiminta" luennot Haaga-Heliassa 25.-26.3.2010

Etämyynnistä: www.ullaneule.net/0305/artikkelit_nettikauppa.html

Tietosuojasta: www.tietosuoja.fi/27247.htm

Sopimusten muotovapaus: http://fi.wikipedia.org/wiki/Sopimusvapaus sekä Tieken sivut
blog comments powered by Disqus