torstai 21. tammikuuta 2010

Kurssin kehittämishanke



Lähtökohta

Syksyllä 2009 teimme Aalto-yliopiston opiskelijaryhmän kanssa projektin, jossa teimme seuraavat matkailuun liittyvät videot:

1. Pukkilan kunta



2. Sunlinesin haastattelu



3. Eurohostel Helsinki / turistien tekemät videot



4. Eurohostel Helsinki / Päivä Helsingissä



5. Riitta Oikawa / Japanilainen majatalo



6. Helene Auramo / haastattelut 2 kpl

Sosiaalinen media - Nettivideoista



Sosiaalinen media - Vinkkejä yrittäjälle



7. Videoseinän teho / Lasipalatsi Helsinki




Kehittämishankkeen tavoite

1. Kokeilla mitä tehdyillä videoilla voi tehdä
2. Arvioida tehtyjä videoita ja sosiaalisen median käyttöä, mitä voimme parantaa?
3. "Mallintaa" miten videot tukea liiketoiminnallisia tavoitteita, mitä edellytyksiä tälle on?
4. Tämän pohjalta uuden videon toteutus ja julkaisu Youtubessa 31.5.2010 klo 12:00 mennessä

Tavoite on selvittää edellytykset, joiden pohjalta liiketoimintaa ja myyntiä voidaan tukea videon avulla. "Löytää tarkoitus videon käytölle, löytää vastaus mitä hyötyä videoista on?Vai onko niistä mitään hyötyä liiketoiminnalle"

Kehittämishankkeen toteutustapa

Yrityshaastattelut

1. Stadionin hostel
2. Suomenlinnan hostel
3. Meri-Rastilan camping
4. Porvoon tullihuone
5. Sunlines
6. IHA-lines (Youtube)
7. Pukkilan kunta
8. Muita, mitä?

Haastattelussa selvitettäviä asioita

- Onko tavoiteltava kohderyhmä selkeä? Oletus "lapsiperheet ja liikematkustajat"
- Miten kohderyhmää on segmentoitu? Ikä yms. demografiset vs. motiivi
- Mikä on lupaus asiakkaalle? Toteutuuko se käytännössä? Eurohostel "Save money while sleeping"
- Millä viestillä asiakkaita kontaktoidaan? Perinteinen "osta! osta! osta!"
- Mitä viestin perusteella halutaan tapahtuvan? Ensiosto, lisämyynti, liidien kerääminen, asiakaspalaute, t&k -idea tms., vertaissuosittelu jne?
- Missä asiakkuuden vaiheessa kontaktointi tapahtuu? Ensimyynti, tilauksen vahvistus, tervetuloa matkalle, matkan aikana, kiitos matkan jälkeen, kanta-asiakkaat
- Mitataanko viestintää? Millä mittareilla? Tehdäänkö mittauksen pohjalta käytännön toimenpiteitä?

Videoihin liittyviä avoimia kysymyksiä

- Onko videoista taloudellista ja liiketoiminnallista hyötyä?
- Miten hyötyä voi arvioida ja mitata?
- Miten videoita on hyödynnetty internetissä? Mitä käytännön esimerkkejä on olemassa maailmalla?
- Onko videoiden ostaminen helppoa? Ovatko ne halpoja/kalliita suhteessa hyötyyn? Ovatko paketit selkeitä?
- Minkätyyppiselle matkailutuotteelle videot sopivat?

6 kommenttia:

  1. Inspiroiva tuo SunLinesin case - herättää paljon ideoita!

    VastaaPoista
  2. Siistei videoita, miksen minä ole nähnyt näitä missään aikaisemmin?

    VastaaPoista
  3. Ehkä siksi olenkin hakeutunut tälle sähköisen markkinoinnin kurssille : )

    Moisten videoiden tekeminen ei itsessään missään nimessä vaikeaa tai kallista. Todistettavasti jopa meidän opiskelijaporukka on (minusta huolimatta) onnistunut raapaisemaan tuollaiset kasaan.

    Mielenkiintoinen kysymys sitten onkin, että kun video valmistuu niin mitä sillä voi tehdä ja voiko sillä tukea liiketoiminnan tavoitteita. Siihen tämä matkailun kurssi toivottavasti antaa uusia ajatuksia.

    VastaaPoista
  4. Erittäin hyvä ja laaja aihe kehittämishankkeelle. Voisiko sitä hieman vielä fokusoida lisää?

    VastaaPoista
  5. Moi!

    Kauhistuin vallan, kun näin kuinka paljon Atte olet panostanut hankkeen suunnitteluun! Hieno homma! Pitänee itsekin ryhdistäytyä ja hieman tarkentaa omaa työtä.

    Itse blogistasi sen verran, että tiedätkö miten pääset muokkaamaan YouTube videoiden kokoa, kun embeddaat ne blogiisi? Osa videoistasi menee blogin pohjan päälle. Jos haluat, voin kertoa miten tuo tehdään. Muutaman minuutin korjaushomma.

    VastaaPoista
  6. Kiitoksia Sirkku vihjeestä : ) Räpläsin blogitekstin hötömölö-koodia kuin villi apina ja muutin kohdassa

    object height="182" width="300"

    noita numeroarvoja, jolloin videon koko kai sitten muuttui jollakin tavalla.

    Tähän on varmaan olemassa jokin hienompikin tapa, mutta ilmeisesti tuollaisella purkkivirityksellä saa myös jotain aikaan.

    VastaaPoista