keskiviikko 31. maaliskuuta 2010

Vision merkitys strategisessa suunnittelussa

Tehtävä

1. Pohdi mikä merkitys on yrityksen visiolla (liiketoiminnallisilla tavoitteilla) sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa.

2. Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?

Mikä on visio?

Wikipedian määritelmän mukaan visio on unelma halutusta tulevaisuuden tilasta, jonka yksilö tai yritys haluaa saavuttaa. Se on optimissaan innostava sekä niin yksilölle, yritykselle kuin yhteiskunnallekin merkityksellinen. Visio ohjaa toimintaa auttamalla tavoitteiden asettamisessa sekä tehtävien priorisoinnissa.

Toisaalta, sana visio on alkuperäisesti tarkoittanut lähinnä uskonnollisessa tai huumaavilla aineilla saavutetussa hurmostilassa koettua harhanäkyä (Wikipedia). Nykyäänkin useat yritysten visiot vaikuttavan olevan näin luotuja. Mikäli visio ei kosketa jokaista yksittäistä työntekijää eikä tunnu hänelle merkitykselliseltä, jää se helposti etäiseksi "strategiahömpäksi" eikä sillä ole toimintaa ohjaavaa vaikutusta.

Mitä visio tarkoittaa (sähköisen) liiketoiminnan suunnittelussa?

Koska tietotekniikan sovellukset ovat yhä enemmän kiinteä osa yrityksen liiketoimintamallia, on sana "sähköinen" kirjoitettu tässä pohdiskelussa tietoisesti sulkeisiin. Periaatteessa yritys itse määrittelee, mitä se haluaa saavuttaa. Tämän jälkeen tietotekniikasta vastaava taho puolestaan kertoo, miten se voi tukea yritystä tämän tavoitteen saavuttamisessa erilaisilla, myös tästä toimittajasta riippumattomilla sovelluksilla ja laitteistoilla. Käytännössä, mikäli yrityksellä ei ole riittävä ymmärrystä tietotekniikasta, viedään sitä helposti kuin pässiä narusta. Onneksi tämänkin osaamisen voi hankkia käyttöönsä esimerkiksi eAskel -ohjelmalla.

Liiketoiminnan suunnittelussa haluttu tulevaisuuden tila (visio) muuttuu käytännön toimenpiteiksi seuraavasti:

1. Visio: Mitä halutaan olla?

2. Missio: Mikä on yrityksen tehtävä? Miksi se on olemassa? Missio perustelee, miksi visio on merkityksellinen yksittäiselle työntekijälle ja yrityksen sidosryhmille.

3. Strategia: Miten tähän tavoitteeseen päästään ylihuomenna? Mitä kyvykkyyksiä yrityksen tarvitsee kehittää? Kenen kanssa sen täytyy verkostoitua? Mitä tehdään pitkällä aikavälillä?

4. Toimintasuunnitelma: Mitä tehdään tänään ja huomenna? Mitkä ovat lyhyen ja keskipitkän aikavälin tavoitteita ja määräaikoja?

Esimerkki

Oy Puulaaki Ab haluaa olla yhteiskunnallisesti vastuullinen, oman toimialansa niin liiketoiminnan tuloksella kuin markkinaosuudella mitattuna johtava yritys (visio).

Se haluaa tarjota työntekijöilleen vakaan työpaikan. Yritys valmistaa valmistaa hilavitkuttimia, joiden kysyntä ja täten myös yrityksen tulos vaihtelevat vuodenaikojen mukaan suuresti. Tästä syystä yrityksen omistajat ovat määrittäneet, että myös yrityksen tavoiteltu liiketoiminnan voitto joustaa, jotta osaava henkilöstö voidaan pitää talossa. Mikäli liiketoiminnan tulos sen suinkin sallii, tukee Oy Puulaaki Ab Lapuan pesäpallojunioreiden toimintaa 5%:lla yrityksen tuloksesta (missio).

Saavuttaakseen vision kuvaileman markkinajohtajuuden, Oy Puulaaki Ab:n täytyy kasvattaa tuotteidensa myyntiä niin nykyisillä kuin uusillakin markkinoilla. Lisäksi sen on syytä panostaa niin kansainvälistymiseen kuin tuotekehitykseen erityisesti hilavitkuttimien osalta valtavaa vauhtia kasvavassa nanoteknologian sovelluksissa. Yrityksen poismyyminen, pörssilistautuminen sekä pääomasijoittajien mukaanotto vaarantaisivat halutun vision saavuttamisen (strategia).

Elokuussa 2010 Oy Puulaaki Ab lähettää koko myyntihenkilöstönsä Valmentajatalo Oy:n innostaville tsemppauskursseille. Lisäksi kesäkuun 18. päivään mennessä yritys vaihtaa taloushallinnon järjestelmänsä eTussari -ohjelmiston päivitettyyn versioon (toimintasuunnitelma).

Yrityksen e-strategia

Yrityksen e-strategia on kiinteä osa liiketoimintastrategiaa, joka antaa vastaukset mm. seuraaviin kysymyksiin

1. Mikä on yrityksen liiketoimintamalli? Kuka maksaa ja mistä (ansaintalogiikka)?
2. Kenen muiden toimijoiden kanssa yritys verkostoituu? Mitä yritys tekee itse? Mitä se ei tee? Mitä se antaa muiden tehtäväksi?
3. Kuinka toimintaympäristö ja arvoketjut kehittyvät? Kuinka yritys toimii tässä uudessa ympäristössä?
4. Kuinka asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu? Kuinka yritys vastaa tähän?
5. Kuinka liiketoimintaprosessit ja tietotekniikan eri järjestelmät toimivat yhteen? (markkinointi, asiakashallinta, taloushallinto ja toiminnanohjaus)

Lähde: Mikkola, Kirsi: "Sähköinen liiketoiminta" -luennot Haaga-Heliassa 25.-26.3.2010

Tekniikan kehitys mahdollistaa uusia palvelukeinoja, muuttaa kilpailutilannetta ja samalla kasvattaa asiakkaiden odotuksia. Tämän myötä yrityksen asema markkinoilla, sen liiketoimintamalli (esim. kivijalka+sähköinen kauppapaikka) ja kumppanuudet muiden verkkotoimijoiden kanssa voivat merkittävästi muuttu. Yrityksen e-strategia huomioi nämä sekä määrittää sen, kuinka yritys vastaa asiakkaiden tarpeisiin verkossa.
blog comments powered by Disqus