keskiviikko 31. maaliskuuta 2010

Verkkokaupan merkitys matkailu -elinkeinoelämälle Suomessa

Tehtävä

Mikä mielestäsi verkkokaupan merkitys matkailu- elinkeinoelämälle Suomessa? Käsittele mm. seuraavia asioita:

- Minkä suuruinen on verkkokaupan rahavirta "tavalliseen kaupankäyntiin" verrattuna?

- Voivatko kasvukäyrät pysyä ennallaan vielä pitkään?

- Minkälaisia muutoksia näet kaupankäyntiprosesseissa verkkokaupan yleistyessä syntyvän?

- Ketkä voittavat, ketkä häviävät tässä muutosprosessissa?

- Mitä tekijöitä koet voimakkaimmin verkkokaupan kasvua rajoittavina?

- Onko verkkokaupan asema Suomessa jotenkin erilainen kuin Euroopassa, USA:ssa tai Japanissa?

Verkkokaupan määritelmä

Verkkokauppa on Wikipedian määritelmän mukaan tieto- ja viestintäteknologian välityksellä tapahtuvaa tavaroiden ja palveluiden tarjontaa, kysyntää, myyntiä tai muuta kaupallista asiointia. Verkkokaupan voi siis ajatella olevan sähköistä kaupankäyntiä tavaroista ja palveluista.

Kirsi Mikkolan mukaan yritykset ovat sähköisessä kaupankäynnissä neljässä eri kehitysvaiheessa:

1. Myynti ja interaktiivisuusvaihe: Tietoverkkoja käytetään myynti-, markkinointi- ja asiakaspalvelukanavana, esim. www.goexperience.fi

2. Sisäisten tietojärjestelmien integrointivaihe: Tuotannonohjaus-, varastonhallinta ja taloushallinnon järjestelmät on yhdistetty tietoverkon kautta toisiinsa, esim. www.harriniva.fi

3. Täysin integroitu: Yritys toimii pääasiassa tietoverkon välityksellä; internet, ekstranet ja intranet yhtä kokonaisuutta.

Yritykset ovat hyvin vaihtelevasti eri sähköisen toiminnan vaiheissa. Viime vuosien sosiaalisen median pöhinässä on korostunut sen käyttö myynti- ja markkinointiviestinnän kanavana. Toisaalta se sopii hyvin asiakaspalveluun helpottamaan asiakkaiden yhteydenottokynnystä. Erään arvion mukaan "vain 8% asiakkaista ottaa yhteyttä asiakaspalveluun". Totta tai ei, mutta sopivalla keskusteluyhteydellä myyjän kanssa autokaupassa osa renkaanpotkijoista päätyy lopulta ostamaan auton.

Verkkokauppa tänään

Suomen verkkokaupan tilastot keväältä 2009 antavat aihetta epäillä, että tulevaisuudessa on vielä kasvuvaraa emmekä ole vielä kehityksen lopussa:

- Verkkokaupan arvo 4 miljardia €
- 14% suomalaisista yrityksistä myy internetissä
- Kokonaismyynnistä 17% kuluttajakauppaa
- Verkkokauppoja arviolta 4000 kpl

Perinteiseen kaupankäyntiin verrattuna verkkokaupan mahdollisuudet ovat mm. seuraavissa tekijöissä:

1. Sen avulla voi palvella laajempia markkinoita erityisesti ulkomailla. Tällöin on mahdollista erikoistua hyvinkin kapeasti tiettyyn erikoisalaan, esimerkiksi karhunkatseluun.

2. Verkkokäyttäytymisen erityispiirteitä on hakukoneiden käyttö tiedonhakuun sekä ostopäätösten tekoon. Näkyvyys hakukoneissa yhdistettynä kaupantekomahdollisuuteen toteutettavissa suhteellisen pienilläkin resursseilla.

3. Matkat ja majoituspalvelut olivat suosituimpia verkkokauppaostoksia sekä ulkomaalaisten tekemiä verkkohakuja v. 2008. Näitä ostettaessa vertaiskommenteilla on suuri vaikutus asiakkaan ostopäätökseen. Asianmukainen verkkokauppias ollee perillä siitä, mitä asiakkaat hänestä verkossa puhuvat.

Verkkokaupan kasvua eivät rajoita tekniikka, kankeat maksujärjestelmät tai asiakkaiden valmius. Enemmän kyse on yritysten valmiudesta kokeilla uusia toimintamalleja ja pitäytyminen wanhoissa, "koska se on toiminut tähänkin asti". Vanhat toimintamallit saattavat toimia vanhoille asiakkaille, mutta verkon myötä kohdemarkkinat voivat olla toimialasta riippuen huomattavasti laajemmat.

Tulevaisuuden suuntia verkkokaupassa

Minkälaisia muutoksia näet kaupankäyntiprosesseissa verkkokaupan yleistyessä syntyvän?

Verkkokaupan myötä tulevaisuudessa on seuraavia muutoksia kaupankäynnissä:

- Oman verkkokaupan sijaan yritys voi aloittaa yhteisen kauppapaikan, esim. Fruugon, avulla. Tai laita ylimääräinen hotellihuone huutokaupattavaksi ja katso mitä tapahtuu. Verkkokaupan aloittamisen kynnys on tänä päivänä hyvin pieni ja tuskin se tästä enää ainakaan kasvaa.

- Tavarakauppias voi huomata muutoksen erilaisten käytettyjen tavaroiden osto- ja vaihtopalveluiden myötä (esim. Kassi tai Kuinoma). Jos laitat niihin vaikka laattaleikkurin ilmaiseksi lainattavaksi, niin ehkä siinä sivussa voisi myydä muutaman kylpyhuonelaatankin? Tai voisiko Lapin hotelliyrittäjä saada keskusteluyhteyden alueesta kiinnostuneihin kuluttajiin lainaamalla näissä neljäntuulenhattuja?

- Netin hintavertailuissa suomalaiset verkkokaupat ovat heikoilla pienten volyymiensa vuoksi. Asiakkaan ostopäätöksen tapahtuessa pitkälti vertaissuosittelun pohjalta on verkkokauppiaalla mahdollisuus panostaa tuotteen muihin tekijöihin (esim. sisältö, toimitus- tai maksutapa, asiakaspalvelu), joilla voi erottautua hintakilpailijoista.

Verkkokaupan menestyjät

Avoimen ja maantieteellisesti laajan verkkokaupan myötä asiakkaan vaihtoehdot ovat hyvin laajat. Tällöin tuotteen tai palvelun perusasiat (houkutteleva sisältö, kohtuullinen hinta, sujuvat varaus- ja maksutoiminnot) liiketoiminnan edellytyksiä eivätkä varsinaisia kilpailutekijöitä.

Entistä laajempien markkinoiden myötä asiallinen ja houkutteleva tuotesisältö selkeästi rajatulle kohderyhmälle on tulevaisuuden verkkokaupan menestystekijä. Yhteisöllisten verkkopalveluiden ja verkkopohjaisten, palveluna ostettavien tietojärjestelmien myötä tämä on Mahdollisuus erityisesti pienelle yritykselle.



Lähteet:

Mikkola, Kirsi: Kurssin "Sähköinen liiketoiminta" luennot Haaga-Heliassa 25.-26.3.2010
blog comments powered by Disqus