- Yrityksen nettisivut venäjänkieliset sivut .ru, saksankielinen .de
- Tällöin mukana paikallishauissa (hakea Espanjassa vs. hakea Suomessa espanjankielellä)
- Vielä askel pitemmälle: Yritys .es (Espanja) + virtuaaliserveri Espanjassa, jolloin mukana lokaaleissa hauissa
- VisitFinland: alueellinen näkyvyys paikallisten portaalien kautta.
Google Webmaster tools (GWT)
- Voidaan asettaa kieliasetus
- Avataan monta Google Webmaster -tiliä
- Pääsivu suomi --> GWT
- .fi\de\ ... html --> oma GWT -tili, aseta kieleksi saksa, hanki saksankielisiltä sivuilta linkkejä
- .fi\eng\ --> oma GWT -tili, aseta kieleksi englanti, hanki engl.kielisiltä sivuilta linkkejä
Asennetaan GWT jokaisen kurssilaisen omaan blogiin (norm. asennus kestää 15 min) Blogger.com, kirjaudu oma blogi
1. Etusivu
2. Hallintopaneeli / ”Verify this site / ownership”
- Sivun alaosa, muuta –kohta
- Työkalut ja resurssit / Verkkovastaavan työkalut
- Lisää sivusto & kirjoita blogin osoite
- Googlen pitää indeksoida blogi (kestää 24h blogin luomisesta, tapahtuu automaattisesti)
GWT – mitä voi tehdä?
Jos iso sivusto (monta tuhatta sivua)
- Voi tehdä xml-sivukartan
Millä hakusanoilla on tultu sisään?
Onko ongelmia sivuille pääsyn kanssa?
Dashboard / Settings / Geograghic target
Hakukoneoptimointi
- Näkyy korkealle tuloksissa
- Houkutteleva metadata (”tiedot”), jotta ihmiset haluavat klikata linkkiä
Metatitle & metadiscription (maks. 150 merkkiä välien kanssa)
Seomoz.org
Maailman johtavat hakukoneoptimoijat
Tutkimus: Mitkä ovat tärkeimmät tekijät hakukoneiden tekijät / mikä merkitsee
Kanonisaatioongelma – Toimiiko sivusto ilman www-etuliitettä? (esim. hs.fi)
Jos sivuston domainia vaihdetaan (301 Redirect) - Mahdollisia ongelmia
1. Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeät linkit (ts. näkyvyys voidaan menettää)
2. Käyttäjät päätyvät error –sivulle
3. Google: html friendly redirect checker
Verkkosivu pysyy samassa paikassa, mutta sisällönhallintaohjelma vaihtuu: Ongelmana verkko-osoitteiden vaihtuminen. Palvelimelle laitettava 301 redirect (yhdellä asetuksella). Voi olla, että hakukone ei löydä mitään tai käyttäjä saa error-viestin.Näyttää ulkoapäin omalle sivulle tulleet linkit:
Kirjoita google "Site explorer"
Lisää
Explore URL
Miksi hakukoneoptimointi?
80% kävijöistä hakukoneiden kautta
Miten?
1. Linkit luotetuilta sivuilta
2. Paljon sisältöä
3. Asiantuntija .pdf (jolla kerätä linkkejä ulkopuolelta)
Millä hakusanoilla ihmiset hakevat tietoa?
Google keyword tools
Maps.google.fi
Näkyvyys paikallishauissa (hakutuloksissa kartta)
Kirjoita yrityksen nimi
1. Yritys löytyi
Vahvista itsesi yrityksen omistajaksi ("Oletko yrityksen omistaja?")
Muokkaa yrityksen tietoja
2. Yritystä ei löytynyt
Etusivu / lisää yritykseni googlemapsiin.
Jos ei löydy niin palaa yksi sivu takaisin.
Täytä tiedot.
Kännykkänumero joka on taskussa, jotta voi hoitaa homman heti.
dmoz.org
Maailman suurin ihmisten päivittämä linkkihakemisto.
Makupalat.fi
Lisää yrityksen tiedot.
Lisää googlemaps -tiedot omaan blogiin ("embeddaus").
1. Poimi linkki kartan hakutuloksesta, jota voi lähettää sähköpostilla.
2. Kopioi ja liitä html-koodi Bloggerin kohtaan "Muokkaa html-koodia".
0 kommenttia:
Lähetä kommentti