torstai 19. elokuuta 2010

Opit ja oivallukset ryhmätyöstä "Suomen markkinointi intialaisille"

Opiskelijaryhmämme toteutti touko-kesäkuussa 2010 Orkut.com -palvelussa markkinointikampanjan Suomesta matkakohteena intialaisille. Ryhmätyö yhdistettynä eilisiin keskusteluihin muiden ryhmien kanssa johti seuraaviin ajatuksiin:

1. Ilman tavoitetta yhteisön luominen vie äärettömästi aikaa

Yhteisön luominen oli todella intensiivistä työtä. Ulkopuolisten houkuttelu vaati paljon aikaa mm. chatissa. Joidenkin ryhmien osalta tämä työ ei ole vieläkään päättynyt.

Tämän perusteella selkeän, nopeasti saavutettavan tavoitteen merkitys korostuu. Yhteisön luominen ollee enemmän iteratiivinen, nopealla suunnittele-toteuta syklillä tapahtuva prosessi. Mikäli tavoitteesta ei ole hajuakaan, voi toteutukseen käyttää 150% suunniteluusta ajasta.

2. Pörinä yhteisössä toiminnaksi

Vaikka saimme luotua kohtuullisen määrän jäseniä yhteisöömme, oli tämän kääntäminen halutuksi toiminnaksi (esim. yhteydenottopyyntöjä, käyntejä laskeutumissivustolla jne.) vaikeaa. Intenetin yhteisössä jäsenet toimivat anonymiteetin suojissa ja ovat hyvin varuillaan siitä, mitä kertovat todellisesta itsestään. Yksittäisiä irtokommentteja syvällisempi osallistuminen oli yhteisössämme todella harvinaista.

3. Virtuaalisen ryhmätyöskentelyn erityishaasteet

Ryhmämme työskenteli pelkästään verkon välityksellä lähinnä sivuston http://titanpad.com/JfuNNyxCDb kautta. Rehellisyyden nimissä työ ei jakaatunut tasaisesti jäsenten kesken, Ninan kantaessa päävastuun työn edistymisestä ja ryhmän pitämisestä kasassa. Virtuaalinen työskentely edellyttää selkeää työnjakoa, erityistä kurinalaisuutta sekä ryhmän fyysistä kokoontumista.

Yhteenveto

Ryhmätyö oli hyvä tapa päästä hajulle siitä, mitä kaikkea yhteisön luominen vaatii. Koska aihe oli fiktiivinen ja moraaliltaan hatara, voisi ensi kerralla saman harjoituksen tehdä esimerkiksi jonkun ryhmänjäsenen edustamalle yritykselle todelliseen tarpeeseen.
blog comments powered by Disqus